С формулами и графиками! Надо почитать несколько раз и "переварить". (К сожалению, инерция рулёжки там НЕ включена, т.к. "велосипедные колёса очень лёгкие" и для МББ надо делать на это отдельную поправку)
http://www.bicycle.tudelft.nl/Proceedin ... cation.pdfНа основании этих данных были построены стримлайнеры, которые, хоть и не развили абсолютно рекордных скоростей из-за обтекателя, но по всем параметрам управляемости были крайне стабильны.
Как видите на фото, во всех случаях использовался "околовертикальный" угол рулёжки с отрицательным оффсетом!
Добавлено через 2 часа 28 минут 54 секунды:7 MAXIMUM TRAIL
Force analysis and experimentation made it clear that another force is important to the rider. When the frame rolls from side to side a force is generated that tends to turn the handlebars into the turn. This is normally called “fork flop”. Small values of fork flop are welcome. It allows the rider to keep the bike upright with very little attention. As the bike leans, the front wheel au-tomatically turns to keep the bike upright. A significant percentage of riders have great trouble riding bikes without enough fork flop. Conversely bikes with too much trail will have problems with fork flop since the fork will turn too forcibly in the direction of frame tilt. Fork flop ranges from 75 to 200 n/rad for a nice handling bike. A maximum of something less that 300 n/rad seems to be fine. Then let
Flop = 275 newtons/radian
Tmax = Flop * Rh/(Nf * cos(β))
А вот это я НИХРЕНА не понял... тут либо ошибка, либо я что-то недогоняю.